Polski, wiodący w Europie, producent sprzętu medycznego wprowadza na rynek łóżko szpitalne Prodigy, dedykowane wymagającemu środowisku Oddziałów Intensywnej Terapii (OIT). Nowy produkt Famedu Żywiec zyskał uznanie międzynarodowej społeczności medycznej, w trakcie przedpremierowych pokazów w Niemczech, Chinach i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Obecnie Prodigy, zapewniające zwiększoną ochronę bakteriostatyczną, trafią również na OIT polskich szpitali, by efektywniej chronić przebywających tam pacjentów. Sprzedaż łóżek szpitalnych stanowi około 25 proc. globalnej struktury przychodów Famedu, które w minionych trzech latach osiągnęły niemal 100 mln złotych.
Istotnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom Oddziałów Intensywnej Terapii jest ich ochrona przed zakażeniami. Dotyczy to również sepsy, której według WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) na świecie, w ciągu roku notuje się nawet 30 milionów przypadków. W Polsce z jej powodu rocznie umiera szacunkowo około 25 tys. osób*, czyli ośmiokrotnie więcej niż ginie w wypadkach drogowych. W warunkach szpitalnych do sepsy najczęściej dochodzi na OIT. Ciężki stan przebywających na nim chorych oraz duża liczba inwazyjnych zabiegów sprawiają, iż oddziały te są niezwykle rygorystyczne pod względem zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom. Dotyczy to również ochrony bakteriostatycznej. Z myślą o tych potrzebach Famed Żywiec, opracował łóżko szpitalne Prodigy.
– Sprzęt medyczny odgrywa niemal tak samo istotną rolę w walce o zdrowie, jak umiejętności lekarzy i odpowiednie procedury. Najnowszy model łóżka szpitalnego wyposażyliśmy w rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo pacjenta i wspomagające pracę personelu. Prodigy, przedpremierowo eksponowane podczas targów w Dubaju, Szanghaju i w Dusseldorfie, zostało bardzo pozytywnie przyjęte przez branżę, która doceniła jego funkcjonalne atuty oraz technologię wykonania – mówi Marek Suczyk, wiceprezes Famed Żywiec.
Zastosowana w elementach tworzywowych, lakierze i materiale materaca Prodigy nanotechnologia srebra, dzięki swoim bakteriobójczym właściwościom, umożliwia skuteczną walkę z zakażeniami wieloma typami bakterii i wirusami. Kolumnowa konstrukcja łóżka umożliwia jego łatwiejszą dezynfekcję. Łóżko Famedu zostało wyposażone w funkcję „face off” umożliwiającą szybki dostęp do chorego w sytuacjach nagłych, co ułatwia rozpoczęcie intubacji. Produkt wyposażono również dwupoziomowy system alarmowy. Zamontowane czujniki nieustannie sprawdzają wyniki odczytów aktywując alarm (dźwiękowy i świetlny) w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, pozwalając na szybką reakcję personelu.
Z uwagi na zaawansowaną funkcjonalność, produkt dedykowany jest bardziej wymagającym, a jednocześnie kluczowym dla Famedu rynkom. Docelowo obok Polski są to kraje Europy Zachodniej oraz Ameryki Północnej.
Dla żywieckiego wytwórcy szczególnie perspektywiczne biznesowo są USA i Kanada. Od niedawna Famed oferuje tam swoje produkty pod marką iMS - inspirit Medical Solutions, stworzoną wspólnie z amerykańskim partnerem - Oakworks Medical. Spółka planuje, że sprzedaż na rynku północnoamerykańskim będzie w perspektywie pięciu lat generowała 30 proc. jej przychodów.
Na rynkach wschodzących tj. w państwach Bliskiego i Dalekiego Wschodu - Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Chinach, Rosji, a także państwach powstałych po rozpadzie ZSRR produkt oferowany będzie klientom premium.
W latach 2014-2016 większość (63 proc.) przychodów spółki (łącznie ponad 97 mln złotych) pochodziło ze sprzedaży za granicą, w tym blisko 35 proc. z krajów azjatyckich, a 16 proc. wygenerowały rynki krajów europejskich, poza Polską. Roczna sprzedaż modeli poprzedzających Prodigy kształtowała się na poziomie ok. 10 mln złotych.
Famed notuje w ostatnim czasie bardzo dobre wyniki finansowe. W 2016 roku osiągnął 22 proc., liczony rok do roku, wzrost przychodów które wyniosły ponad 43 mln złotych. Spółka zanotowała też rekordowy od kilku lat pierwszy kwartał, zwiększając przychody w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku o ponad 60 proc. Również przychody osiągnięte w pierwszym półroczu 2017 roku są o 30 proc. wyższe, w porównaniu pierwszych sześciu miesięcy poprzedniego roku. Marka Famed obchodzi w tym roku 70lecie istnienia.
– Wiele lat prac rozwojowych sprawia, że możemy dostarczać wspomagające wysiłek lekarzy komplementarne, precyzyjnie zaprojektowane i niezawodne produkty. To pozwala nam umacniać pozycję marki Famed, a jednocześnie daje satysfakcję z pomagania chorym na całym świecie – podsumowuje Marek Suczyk.
* II Polski Kongres Sepsy http://sepsa2017.pl/