„Złóż zamówienie” nie wystarczy. Temu z zarzutami od polskiego regulatora
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty azjatyckiej platformie e-commerce Temu. Zdaniem prezesa UOKiK polscy klienci podczas zakupów na Temu mogą nie otrzymywać jasnych, wyraźnych informacji.
Zarzuty dotyczące Temu zostały przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawione irlandzkiej spółce Whaleco Technology Limited, która odpowiada za działalność platformy w Polsce.
Co nie spodobało się UOKiK-owi? Według regulatora polscy użytkownicy Temu, korzystający z jej serwisu www i aplikacji mobilnej, mogą nie otrzymywać jasnych, wyraźnych informacji, które zgodnie z prawem dostawcy internetowych platform handlowych muszą przekazywać konsumentom.
- Jeśli robimy zakupy online, musimy być poinformowani jeszcze przed zawarciem umowy o tym, jakie prawa będą nam przysługiwały. Musimy mieć jasność, od kogo kupujemy - od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej - oraz jaki jest podział obowiązków między sprzedającym a platformą, z której korzystamy przy zamawianiu - wyliczono w komunikacie UOKiK.
Zarzuty UOKiK wobec Temu
Lista zastrzeżeń wobec Temu jest dłuższa. Urząd wskazuje, że dane o sprzedawcach mogą nie być dostępne do pozyskania łatwo i intuicyjnie. Niektóre informacje są zapisane w języku chińskim, a żeby do nich dotrzeć, trzeba kilka razy kliknąć w wybrane elementy interfejsu.
- Tymczasem, podczas zakupów w e-commerce priorytetem jest zapewnienie konsumentom przejrzystości i rzetelnej wiedzy na temat umowy zawieranej na odległość. Unijna dyrektywa Omnibus zwiększyła ochronę w cyfrowym świecie, a prezes UOKiK weryfikuje, czy nowe przepisy są prawidłowo stosowane - podkreślono w komunikacie.
Kolejny zarzut dotyczy oznaczania przycisku służącego do zamówienia produktów. UOKiK wyjaśnia, że napis „Złóż zamówienie” może być niewystarczający, ponieważ zgodnie z przepisami powinien zawierać słowa „z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne i jednoznaczne sformułowanie. Chodzi o to, żeby klienci wiedzieli, w którym momencie powstaje obowiązek opłacenia towarów w wirtualnym koszyku.
- Z kim zawieramy umowę, do kogo wysłać zwracany towar, do kogo kierować reklamację – te informacje jako konsumenci powinniśmy otrzymywać zanim podejmiemy decyzję o zakupie przez internet. Powinniśmy też wiedzieć kiedy dokładnie zawieramy umowę. Ten moment jest ważny w szczególności przy podejmowaniu decyzji zakupowych w sieci. Tylko pełne i jasne przedstawienie tych kwestii pozwala na bezpieczne korzystanie z e-commerce. Będziemy stale weryfikować i egzekwować prawidłowe realizowanie obowiązku informacyjnego przez przedsiębiorców - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Jeżeli zarzuty się potwierdzą, spółce Whaleco Technology Limited grozi kara do 10 proc. obrotu za każdą zakwestionowaną praktykę.
UOKiK sprawdza też oznaczanie cen na Temu
W komunikacie zaznaczono, że prezes UOKiK w sprawie Temu prowadzi również postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza m.in. sposób prezentowania cen oraz inne informacje przedstawiane konsumentom.
Temu skokowe wzrosty popularności w Polsce notowało od drugiej połowy 2023 roku. Platforma szybko wskoczyła do ścisłej czołówki w kategorii e-commerce, w ostatnich miesiącach więcej użytkowników miało dominujące u nas od lat Allegro. Według badania Mediapanel we wrześniu 2024 roku Temu odwiedziło 15,85 mln polskich internautów, z których każdy spędził na niej średnio 50 minut i 21 sekund.
Dołącz do dyskusji: „Złóż zamówienie” nie wystarczy. Temu z zarzutami od polskiego regulatora