SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

NIK: poprzedni rząd zmarnował prawie 150 mln zł na kampanie społeczne

W latach 2016-2023 (1. półrocze) rządzący wydali na kampanie społeczne nieefektywnie ponad 148 mln zł – podaje Najwyższa Izba Kontroli. W ocenie kontrolerów, mimo wydania tak olbrzymich kwot z publicznych środków, za kluczowy wskaźnik skuteczności zleconych działań medialnych przyjęto ich zauważalność, a nie osiągnięcie pożądanych zmian zachowań czy postaw. Za najbardziej niegospodarną i niecelową NIK uznała akcję resortu finansów i KPRM „Zwroty, które cieszą”, na którą poszło ponad 7,2 mln zł. 

Skrin ze spotu kampanii "Zwroty, które cieszą"Skrin ze spotu kampanii

Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała 20 kampanii rządowych kampanii społecznych przeprowadzonych w latach 2016-2023 (1. półrocze). Z czego aż 18 oceniła negatywnie.

Zobacz: NIK zawiadomiła prokuraturę. Podejrzewa przestępstwa w TVP

Cztery skontrolowane urzędy centralne (KPRM, resorty zdrowia, finansów, klimatu i środowiska) zleciły w wymienionym okresie zrealizowanie 123 kampanii, głównie o charakterze informacyjno-edukacyjnym. Wydano na nie 483 mln zł, z czego większość, ok. 391,2 mln zł, w okresie od stycznia 2020 do połowy 2023 r.

KPRM do 2019 roku nie zleciła żadnej kampanii społecznej, natomiast od 2020 r. do połowy 2023 r. - aż 25 za 216,8 mln zł. Miały one na celu informowanie o polityce rządu i jej promowanie, a także realizowanie programów społecznych oraz działań na rzecz ograniczenia skutków epidemii COVID-19.

 


Ponad 135 mln zł na media w ramach kampanii społecznych. Najwięcej do Polsatu

Kampanie społeczne objęte kontrolą kosztowały podatników 165 mln zł, z czego 135,5 mln zł to wydatki na media (telewizji, radia, prasy, internetu, mediów społecznościowych, outdoor (reklamy zewnętrznej), serwisów VOD czy aplikacji mobilnych).

Zobacz: NIK zawiadamia prokuraturę ws. Orlenu, Sigmy BiS i spółek z Grupy PZU. W fundacjach ponad 680 mln zł poza nadzorem

Z tej kwoty 54,2 mln wydano na telewizję, 9 mln zł na internet; 30,8 na radio, a 4,8 mln zł na prasę.

Niemal 80 proc. wydatków na telewizję trafiło Polsatu – 21,5 mln zł oraz Telewizji Polskiej S.A. – 21,2 mln zł, w TVN 8,1 mln. W radiu niemal 40 proc. wydano w Grupie RMF – ok. 12 mln zł, w Time S.A. (Eska) – 5,9 mln zł oraz w Polskim Radiu S.A. – 5,3 mln zł. 


W przypadku 12 kampanii za ponad 32,6 mln zł nie można było stwierdzić ich wpływu na zmiany postaw, przekonań i zachowań społecznych. Z kolei trzy kampanie, które kosztowały ponad 60,4 mln zł okazały się nieskuteczne, bowiem nie doprowadziły do takich zmian – wyliczono we wnioskach po kontroli.

To nie jedyne przykłady nieefektywności prowadzonych kampanii społecznych za rządów Zjednoczonej Prawicy. Przykładowo, ponad 19 mln zł wydano na zakup czasu antenowego i emisję spotów w stacjach telewizyjnych lub radiowych, naruszając przepisy o zamówieniach publicznych lub wewnętrzne uregulowania.

Ponad 9,6 mln zł wydano niecelowo na realizację kampanii, których nie poprzedziły analizy uzasadniające konieczność ich przeprowadzenia lub kontynuacji.

Rząd wydał 6,7 ml n zł na pięć kampanii, w przypadku których w umowach na zakup czasu antenowego nie określono oczekiwanego zasięgu i skali jej oddziaływania na odbiorców. W efekcie nie dało się określić skuteczności ich przekazu, a tym samym efektywności.

Kolejny przykład niegospodarnego wydawania środków dotyczy zakupu czasu u nadawców telewizyjnych i radiowych o znikomej oglądalności lub słuchalności – wydano w ten sposób ponad 4 ml n zł.

W dwóch kampaniach, w których nie osiągnięto planowanych wskaźników dotarcia do odbiorców, nie domagano się od wykonawców kar umownych. W umowach nie sprecyzowano bowiem sankcji za niezrealizowanie założeń. 

Zobacz: Prokuratura zajmie się młodzieżowym serwisem TVP? NIK złożyła zawiadomienie

Kampanią „Zwroty, które cieszą” zajmie się prokuratura

Za najbardziej jaskrawy przykład niecelowości i niegospodarności uznała przeprowadzoną w 2023 r. kampanię „Zwroty, które cieszą”, na którą Kancelaria Premiera i Ministerstwo Finansów niezależnie od siebie wydały w sumie ponad 7,2 mln zł. W związku z tą kampanią NIK przygotowała zawiadomienia do prokuratury w sprawie niedopełniania obowiązków i działania na szkodę interesu publicznego przez trzech ówczesnych urzędników Kancelarii Premiera i Ministerstwa Finansów.

 

Z przyjętej strategii wynikało wprost, że celem działań medialnych ma być utrzymanie w społeczeństwie poczucia zadowolenia z otrzymanego zwrotu podatku, choć eksperci podkreślali, że zwrot ten był jedynie skutkiem naprawy błędów wynikających z wprowadzenia tzw. „Polskiego Ładu” – podaje NIK. W dodatku kwestie zawiłości nowego systemu podatkowego wpływającego na roczne rozliczenie były przedmiotem kampanii „Niskie Podatki”, na którą rząd wydał ponad 3 mln zł.

P.o. rzecznika prasowego NIK Marcin Mariański poinformował, że Izba przygotowuje kolejne zawiadomienia do prokuratury ws. innych kampanii.

Dołącz do dyskusji: NIK: poprzedni rząd zmarnował prawie 150 mln zł na kampanie społeczne

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Django
KAMPANIE SPOŁECZNE TO MIŚ, A WŁŚCIWIE STADO MISIÓW!
odpowiedź
User
wwa
Co to znaczy "zmarnował"? Pieniądze dotarły do określonych osób, więc się udało.
odpowiedź
User
Twój Stary
Codziennie w prywatnej stacji radiowej słyszę spoty zachwalające rządowy program in vitro. Rozumiem, że kampanie społeczne znowu, tak jak przed 2015 rokiem stały się niezwykle skuteczne i uzasadnione.
odpowiedź