Reklama w Google za 5 groszy?
Z początkiem kwietnia bieżącego roku, polskie firmy reklamujące się w Google zostały mile zaskoczone. Dzięki nowej polityce Google, koszty reklamy za pomocą linków sponsorowanych znacznie spadły - pojedyncze kliknięcie w reklamę można już kupić za 5 groszy
Emisja linku sponsorowanego rozliczana jest według modelu Pay Per Click (PPC - płać za każde kliknięcie).
Reklamodawca deklaruje, jaką maksymalną cenę za każde kliknięcie w reklamę jest w stanie zaakceptować (CPC - Cost Per Click).
Od wysokości ceny uzależniona jest pozycja rankingowa wśród linków sponsorowanych. Przed zmianami minimalny koszt CPC wynosił 25 groszy.
Lokalne zmiany w opłatach zostały wprowadzone tylko na terenie Polski i Chin. Oficjalny komunikat podaje:
"Minimalne CPC, uzależnione od lokalizacji, umożliwi reklamodawcom prowadzenie kampanii przy budżecie adekwatnym do rynku, do którego kierują swe reklamy. Pozwoli to na jednoczesne zwiększenie zwrotu z poniesionych inwestycji reklamowych (ROI)."
Z niższych stawek będą mogli skorzystać reklamodawcy, którzy swoje reklamy kierują do użytkowników w Chinach lub Polsce, bądź ich adres fakturowania znajduje się na terenie jednego z tych krajów. Gdy CPC zostanie ustalony na 5 groszy, reklama nie ukaże się np. w Stanach Zjednoczonych, gdzie minimum to 25 groszy. Zadeklarowanie większej sumy nie oznacza, że nie skorzystamy z dobrodziejstwa taniej reklamy. Dzięki automatycznemu Weryfikatorowi Cen, tam, gdzie to tylko możliwe, zostanie pobrana niższa opłata.
Obniżenie cen, akurat na naszym i chińskim rynku, świadczy o zainteresowaniu Google rosnącym, polskim rynkiem internetowym. Język polski jest jedynym językiem krajów Europy Wschodniej, obsługiwanym przez program AdSense (program AdSense służy do umieszczane reklamy w zewnętrznych serwisach internetowych, będących partnerami Google, na podstawie analizy treści strony). Można podejrzewać, że zainteresowanie naszym krajem wiąże się głównie z wielkością populacji internautów, która jest porównywalna z ilością mieszkańców Węgier czy Czech.
Posunięcie Google będzie miało spory wpływ na rynek.
Po pierwsze, można się spodziewać obniżenia minimalnych stawek przez konkurentów na rynku polskim, czyli Onet.pl i WP.pl. Po drugie, niższe stawki powinny przyciągnąć większą ilość reklamodawców do systemu AdWords, a to był najwyraźniej główny cel całego posunięcie Google.
Po trzecie, mogą ucierpieć polskie serwisy, które finansowane są po części poprzez przychód z reklamy AdSense. Z drugiej strony, dla serwisów partnerskich Google, potencjalna, większa liczba różnorodnych reklamodawców może oznaczać lepiej dopasowaną do treści reklamę, a co za tym idzie, więcej kliknięć i przychodów.
Tomasz Frontczak
www.epokaY.net
www.DrukPoznan.pl
Dołącz do dyskusji: Reklama w Google za 5 groszy?