Nie będzie zewnętrznego audytu w Polskim Radiu. Unieważniono przetarg
Polskie Radio unieważniło przetarg na audyt dotyczący kupowania przez nadawcę usług zewnętrznych za prezesury Agnieszki Kamińskiego. W przetargu spółka otrzymała cztery oferty.
W komunikacie informującym o unieważnienia przetargu Polskie Radio powołało się na art. 255 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym takie zamówienie można unieważnić, jeśli „wszystkie złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu”.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Przetarg został ogłoszony przez Polskie Radio w połowie lipca. Nadawca chciał zlecić audyt sprawdzający, czy przy zakupie usług zewnętrznych w latach 2020-2023 (w tym okresie szefową spółki była Agnieszka Kamińska) zarządzanie procesami i działania na poszczególnych szczeblach struktury firmy były rzetelne, efektywne i celowe oraz czy wydatki były gospodarne. Audyt miał też objąć ocenę - w przypadku, gdy działania wymagały przestrzegania określonych przepisów, m.in. w zakresie prawa zamówień publicznych i procedur wewnętrznych z nim związanych - czy owe przepisy i procedury były przestrzegane, także w zakresie ładu korporacyjnego.
W dokumentacji zamówienia wskazano, że celem jest zidentyfikowanie „nieprawidłowości, uchybień, zjawisk niekorzystnych dla funkcjonowania Spółki oraz identyfikacja najsłabszych ogniw funkcjonowaniu Spółki i procesach zachodzących w badanym obszarze analitycznym, ograniczających możliwość osiągnięcia założonych celów i efektywności procesów lub podejmowanych działań, w tym wydajność i skuteczność w zakresie objętym obszarami analitycznymi lub rodzące ryzyko problemów prawnych - wraz z analizą przyczyn i skutków ich wystąpienia oraz wskazaniem propozycji działań naprawczych/ optymalizujących wraz z określeniem korzyści, ograniczeń, szans i zagrożeń wynikających z wdrożenia proponowanych działań”.
Polskie Radio z czteremia ofertami audytu
Audyt miał dotyczyć wszystkich etapów zakupu usług zewnętrznych: identyfikacji i analizowania potrzeb (w tym możliwości ich zaspokojenia przez nadawcę zasobami własnymi), planowania, wyboru kontrahentów, zawarcia z nimi umów oraz realizacji i rozliczania tych umów. Będzie obejmował pięć komórek organizacyjnych Polskiego Radia. Badanie audytorskie, wraz z dostarczeniem podsumowującego go raportu, ma zostać zrealizowane w ciągu 75 dni kalendarzowych od przekazania przez Polskie Radio niezbędnej dokumentacji.
Wskazano, że o zlecenie mogą starać się firmy, które zatrudniają przynajmniej dwie osoby z dwie certyfikatem Certified Internal Auditor (CIA) lub równoważnym, z których chociaż jedna ma minimum czteroletnie doświadczenie w przeprowadzaniu audytu (wewnętrznego lub zewnętrznego), działalności doradczej lub konsultingowej w audycie lub pokrewnej, a także ma taki okres doświadczenia w audytowaniu projektów lub procesów o charakterze rozwojowym lub innowacyjnym (w IT lub pokrewnej do audytu dziedzinie w zakresie tego rodzaju projektów lub procesów) albo działalności doradczej w zarządzaniu takimi projektami i uczestniczyła w co najmniej jednym audycie projektów wdrożeniowych lub modernizacyjnych IT prowadzonych przy zastosowaniu prawa zamówień publicznych.
CZYTAJ TEŻ: Nowy dyrektor w Polskim Radiu. Zajmie się audytem
Początkowo termin końcowy składania ofert wyznaczono na 29 lipca, potem przesunięto go do 23 sierpnia. Ostatecznie Polskie Radio otrzymało cztery oferty. Błażej Biliński (prowadzący działalność gospodarczą Audmax Błażej Biliński) zaproponował 282,9 tys. zł, Monte Vero Audit and Advisory 221,4 tys. zł, DPC Audit Partner - 42,4 tys. zł, a Zarzecki i Wspólnicy 246 tys. zł (wszystkie kwoty brutto).
Przy ich punktacji 80 proc. wagi miały proponowane ceny, a 20 proc. - doświadczenie zawodowe osób tworzących zespół audytorów. Wraz z otwarciem ofert publiczny nadawca podał, że na realizację zamówienia zamierza wydać maksymalnie 267 tys. zł.
Polskie Radio w likwidacji
Od drugiej połowy stycznia 2020 roku do drugiej połowy grudnia 2023 roku prezeską i jedyną członkinią zarządu Polskiego Radia była Agnieszka Kamińska. Została odwołana na podstawie decyzji ministra kultury i dziedzictwa narodowego o zmianie składu rady nadzorczej nadawcy.
Zaraz potem Polskie Radio, tak samo jak pozostałe spółki mediów publicznych, zostało postawione w stan likwidacji. Firmą jako likwidator zarządza Paweł Majcher.
W 2023 roku (do 26 grudnia) Polskie Radio zwiększyło przychody o 30 proc. do 405,5 mln zł, głównie dzięki rekordowej rekompensacie abonamentowej. Natomiast przy wzroście kosztów operacyjnych tylko o 5,7 proc. do 378,5 mln zł rentowność netto spółki poszła w górę z 55,1 mln zł straty do 58,2 mln zł zysku. Wydatki nadawcy na usługi obce w ub.r. sięgnęły 94,84 mln zł, wobec 78,08 mln zł rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Nie będzie zewnętrznego audytu w Polskim Radiu. Unieważniono przetarg