SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Podróże polskich Internautów w 2003 roku

Raport zakupu, przez Polaków, wyjazdów urlopowo-wakacyjnych za pośrednictwem internetu w latach 2002-2003

Podobnie jak w roku 2002 najwięcej wycieczek zakupiły osoby zamieszkujące Warszawę, było to blisko 1/4 wszystkich zarezerwowanych wycieczek za pośrednictwem Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski. Na drugim miejscu podobnie, jak rok wcześniej uplasował się Wrocław, co po części związane jest z miejscem prowadzenia działalności przez Travelplanet.pl. Na trzecim miejscu znalazł się, podobnie jak wcześniej Kraków. Ciekawą tendencją jest coraz większe rozproszenie miejsc zamieszkania klientów intenetowych biur podróży. Świadczy to o większym zaufaniu mieszkańców mniejszych miejscowości do zakupu tego typu usług. Związane jest to także z brakiem na tzw. prowincji biur podróży. Dlatego też dla osób z tych regionów zakup w internetowym biurze podróży stanowi często jedyną możliwość szybkiego zakupienia wycieczki. Zjawisko to obrazuje jedną z podstawowych zalet internetowych biur podróży, a mianowicie – dostępność. Dostępności do najszerszej oferty na rynku, którą oferują Travelplanet.pl i jego partnerzy ma wymiar geograficzny, jak również czasowy. Opisywane witryny odnotowują wizyty oraz zapytania ze strony klientów 24 godziny na dobę.

Potwierdzają się tendencje z różnych źródeł, że coraz więcej kobiet korzysta z internetu i dokonuje także zakupów za jego pośrednictwem. Przeprowadzone badania wykazują także stale zwiększający się odsetek kobiet kupujących oraz zainteresowanych usługami turystycznymi. W roku 2003 liczba kobiet dokonujących zakupu wycieczek wzrosła o 3% do poziomu 43,08%. Kobiety wydają także coraz więcej, w roku 2003 średnio 4700 na jedną rezerwację, czyli ponad 500 PLN więcej niż rok wcześniej.

Podobnie jak w roku 2002 najchętniej odwiedzanymi przez internautów z Polski są kraje wschodniej części Basenu Morza Śródziemnego. Tendencja ta wydaje się w tej chwili trwała, szczególnie, jeśli EURO nadal będzie na tak wysokim poziomie. W roku 2003 nastąpiły duże zmiany w tym regionie. Ze względu na niską wartość dolara zwiększyło się bardzo zainteresowanie wypoczynkiem w Egipcie oraz Tunezji, co niewątpliwie związane jest z bardzo atrakcyjnymi cenami.

W roku 2003 Egipt zdystansował lidera roku 2002 – Grecję. Ponad 30% internautów wybrało wypoczynek pod piramidami. Na drugim miejscu uplasował się ubiegłoroczny lider – Grecja (spadek ogólnego udziału o 6%). Zamiany także nastąpiły na miejscu trzecim. Powód jest ten sam – niska wartość dolara, która zachęciła Polaków do wyjazdu do Tunezji (blisko 10%). Spadło zainteresowanie wypoczynkiem w Turcji i na Cyprze, co było związane z niestabilną sytuacja na całym Bliskim Wschodzie. W tym roku Turcja ma szansę odzyskać utraconych turystów – także dzięki atrakcyjnym cenom oraz zatłoczeniu w pobliskiej Grecji, w której odbędzie się Olimpiada.

Podobnie jak w roku 2002 najwięcej osób spędziło swój urlop w Hurghadzie (22,3%), co oczywiście związane jest z wielką popularnością Egiptu. Nadal chętnie jeździmy na Kretę (2 miejsce) i Rodos. W czołówce znalazło się także tunezyjskie Sousee, które podobnie jak Hurghada, oferowało bardzo przystępne ceny. Na uwagę zasługuje bardzo wysokie miejsce Playa de las Americas (4,26%) położone na Teneryfie. Miejscowość ta oferuje świetne plaże, oraz dużo miejsc rozrywkowych. Ponadto na Teneryfie w zimie jest odpowiednia temperatura do komfortowego wypoczynku. Podkreślić należy że w roku 2003 nastąpiła większa kumulacja urlopowiczów w kilku znanych miejscowościach, w roku poprzednim obserwowane było większe rozproszenie turystów.

Jak widać po tendencjach roku 2003 cena wyjazdu ma bardzo istotny wpływ na kraj, w którym Polacy spędzają urlop. Kraje najczęściej odwiedzane oferowane są w stosunkowo niskich cenach (rozliczane głównie w dolarach). Pozwala to przeciętnemu turyście spędzić urlop nawet w cenie pobytu nad polskim morzem.
W roku 2004, jeśli ceny walut się nie zmienią, podstawowe kierunki wypoczynku powinny pozostać bez zmian. Wyjątkiem może być Grecja, w której będzie się odbywała Olimpiada, co może spowodować dodatkowe podwyższenie cen i spadek zainteresowania jej ofertą przynajmniej w sezonie olimpijskim.

Okres wypoczynku pokazuje na jak długi okres internauci wykupują wczasy. Podobnie jak w roku 2002, w roku ubiegłym większość internautów wybrała wypoczynek 7 dniowy, zauważalny jest tutaj jednakże niewielki spadek na rzecz wyjazdów o niestandardowej liczbie dni. Jest to efektem wprowadzenia przez niektóre biura ofert wyjazdów 8 czy 11 dniowych, z których coraz więcej osób korzysta. Dają one możliwość dłuższego wypoczynku, bez potrzeby brania dodatkowego tygodnia urlopu. Odsetek osób wyjeżdżających na 14 dni pozostał w zasadzie bez zmian.

Nadal, tak jak w roku 2002 w znaczącej większości internauci kupujący wycieczki za pośrednictwem Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski dokonują rezerwacji dla dwóch osób. Odsetek tego typu rezerwacji jednakże znacząco się zmniejszył (-10%) na rzecz rezerwacji 3 oraz 4 osobowych, czyli osób wyjeżdżających z dziećmi. Z pewnością było to związane z coraz ciekawszymi promocjami oferowanymi przez touroperatorów, szczególnie w okresie przedsezonowym, tzw First Minute oraz Wcześniej-Taniej. Nadal obserwowany jest wzrost rezerwacji dokonywanych przez pojedyncze osoby, w ubiegłym roku wyniósł on prawie 7% ogółu rezerwacji.

W roku 2003 nadal najczęściej wybieranym sposobem płatności jest przelew. Kartą kredytową płaciło niemal 13% osób dokonujących rezerwacji. Ze względu na wyższe koszty w roku 2003, część osób zrezygnowała z płatności karta właśnie na rzecz przelewu. Nowością są płatności za pośrednictwem banków internetowych (Inteligo oraz mBank), z tej formy zapłaty skorzystało blisko 1% urlopowiczów. Stosunkowo mała liczba tradycyjnych biur podróży oferuje swoim klientom możliwość zapłaty za pomocą karty. Wygoda, jaka oferują internetowe biura i serwisy wpływa na podwyższenie jakości usług i komfortu klienta.

Na urlopie, w szczególności w krajach, gdzie wyżywienie jest bardziej egzotyczne niż w Polsce, najchętniej wybieramy 2 posiłki (59%). Spowodowane jest to tym, że w krajach egzotycznych łatwo jest o zatrucie, a jedzenie hotelowe daje nam większą gwarancję udanego pobytu. Dość często decydujemy się także na pełna obsługę, czyli tzw „all inclusive”. Decydują się na to szczególnie osoby wybierające urlop na Karaibach, w hotelach 4 i 5 gwiazdkowych. Opcja bez wyżywienia wybierana jest przy pobytach w apartamentach. Często wybierają ją urlopowicze z dziećmi.

W roku 2003 najchętniej korzystaliśmy z wypoczynku w hotelach 3 gwiazdkowych (41,46%). Zaskakuje dość duża liczba osób wybierających urlop w hotelach o wyższym standardzie 4 i 5 gwiazdkowych. Razem jest to ponad 50% wszystkich rezerwacji. Wpływ miało na to ma oczywiście ponownie niższa wartośc dolara. Obecnie ceny w hotelach **** są takie jak w *** w roku 2002. Oczywiście dotyczy to tzw. kierunków „dolarowych”.

Najwięcej rezerwacji internauci dokonują oczywiście w miesiącach wakacyjnych. Ponad połowa rezerwacji przypada na 3 miesiące letnie: czerwiec, lipiec i sierpień. Jednakże duży ruch utrzymuje się nadal w miesiącach powakacyjnych, we wrześniu oraz październiku. Jest to bardzo dobry okres na wypoczynek, gdyż w wielu krajach Basenu Morza Śródziemnego dojrzały już wszystkie owoce, woda jest ciepła, a do tego nie ma tłoku zarówno na plażach, jak i w restauracjach. Na uwagę zasługuje mała liczba rezerwacji w miesiącach luty-marzec, która związana była z konfliktem w Iraku i wstrzymaniem popytu na wycieczki do kwietnia i maja, kiedy sytuacja się ustabilizowała.

Osiągnięta średnia wartość rezerwacji jest znacznie wyższa niż średnia wartość zakupu w innych sklepach online. Dynamika wzrostu w stosunku do roku 2002 pokazuje, że internauci coraz bardziej ufają temu kanałowi sprzedaży. Wartość jednej rezerwacji na poziomie blisko 5000 PLN świadczy, że internetowe biura podróży przełamały barierę zaufania, a zainteresowanie tą formą zakupu wycieczek jest coraz większe, ale i bardziej efektywne z roku na rok.

Pierwszy raport „Analizy zachowań klientów kupujących wycieczki w sieci”, który opracował serwis Traveplanet dotyczył roku 2002. Powyższy raport jest jego bezpośrednią kontynuacją. Ideą powstania aktualnego raportu jest kontynuacja analizy profilu klientów dokonujących zakupu wycieczek za pomocą internetu. Celem prowadzonej analizy jest ocena obecnej sytuacji, a także zmian w okresie lat 2002-2003 w preferencjach klientów wzgledem usług turystycznych w internecie. Niniejszy raport wskazuje także kierunki ewolucji elektronicznej sprzedaży z uwzględnieniem takich czynników jak kraje, do których polscy turyści wyjeżdżają najchętniej, sposoby płatności, dane demograficzne użytkowników.

Podstawowym założeniem raportu jest ukazanie informacji demograficznych, preferencji klienta, jak również odniesienie do podstawowych zachowań użytkowników internetowych biur podróży. Umożliwi to lepsze zrozumienie potrzeb klientów internetowych sklepów oferujących usługi turystyczne, jak również tradycyjnych biur podróży. Internetowe usługi związane z turystyką wyjazdową są nadal bardzo silnie rozwijającym się rynkiem, co obrazuje stale rosnące zainteresowanie wśród polskich internautów. Lider tego segmentu rynku (wg Profit 2/2004) Travelplanet.pl, notuje od dwóch lat wzrost rokrocznie sprzedaży na poziomie 300%.

Poniższy raport został stworzony na podstawie profilu klientów dokonujących zakupu wyjazdów urlopowych za pośrednictwem internetu. Cała analiza zachowań internautów dokonujących zakupu wycieczki bazuje na zgromadzonych informacjach dotyczących użytkowników, którzy zakupili wycieczkę za pośrednictwem serwisu Travelplanet.pl S.A., Wirtualnej Polski, oraz serwisów partnerskich Travelplanet.pl. Analizą objęto blisko 7000 osób, w tym: 1972 osoby w roku 2002 oraz 4902 osoby w roku 2003, które za pośrednictwem powyższych serwisów zarezerwowały wycieczkę w okresie 01.06.2001-31.21.2002 (I raport), oraz 01.01.2003-31.12.2003 (II raport).



Opracowanie raportu: Dawid Sadulski - Travelplanet.pl

Dołącz do dyskusji: Podróże polskich Internautów w 2003 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl