Orange Polska ze spadkiem wpływów. 940 mln zł na inwestycje, 1,1 mln klientów Orange Love
W minionym półroczu Orange Polska zanotował spadek wpływów sprzedażowych o 2,2 proc. do 5,53 mld zł oraz 54 mln zł zysku (wobec 110 mln zł rok wcześniej). Już 1,14 mln klientów telekomu korzysta z oferty konwergentnej Orange Love.
Przychody Orange Polska wyniosły w zeszłym półroczu 5,53 mld zł według standardu MSR 18, a 5,42 mld zł według nowego standardu MSR 15. W tym drugim ujęciu firma miała 66 mln zł straty netto.
Według MSR 15 zysk EBITDA telekomu w minionym półroczu wyniósł 1,38 mld zł, a zysk operacyjny - 106 mln zł. Firma znacząco zwiększyła nakłady inwestycyjne - z 822 mln zł w pierwszej połowie ub.r. do 939 mln zł skorygowanych wydatków w minionym półroczu.
Prawie 10 mln klientów telefonii komórkowej
Na koniec czerwca br. Orange miał 9,79 mln abonentów telefonii komórkowej (0,7 proc. więcej niż na koniec ub.r.), z których 2,18 mln korzystało też z innych usług firmy (to 11,4 proc. w górę). Liczba użytkowników prepaidowych zmalała przez pół roku o 0,1 proc. do 4,69 mln.
W minionym półroczy średni przychów miesięczny od użytkownika telefonii komórkowe wynosił 21,8 zł, o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. W przypadku abonenta zmalał o 11,9 proc. do 29 zł, a w przypadku użytkownika oferty prepaidowej - wzrósł o 17,5 proc. do 12,1 zł.
2,5 mln klientów stacjonarnego internetu
Wpływy Orange z usług wyłącznie stacjonarnych zmalały w skali roku o 9,9 proc. do 1,27 mld zł. Najbardziej - z 650 do 563 mln zł - spadły przychody z telefonii stacjonarnej.
Wyłącznie z takiej telefonii na koniec czerwca br. korzystało 2,82 mln klientów telekomu, o 7,6 proc. mniej niż rok wcześniej.
Za to liczba użytkowników internetu stacjonarnego wzrosła w skali roku o 2,8 proc. do 2,506 mln. Już 1,14 mln z nich (9,9 proc. więcej niż w połowie ub.r.) korzystało też z innych ofert Orange.
W ostatnich latach maleją opłaty za usługi stacjonarne w Orange. W przypadku telefonii średni miesięczny przychód od klienta spadł z 39 zł w pierwszej połowie 2016 roku do 36,9 zł w minionym półroczu, a w przypadku internetu - z 60,9 do 56,7 zł.
1,14 mln klientów Orange Love
Orange Polska podkreśla, że z jego usług konwergentnych, od lutego ub.r. oferowanych pod marką Orange Love, na koniec czerwca korzystało już 1,14 mln klientów, wobec 858 tys. rok wcześniej i 568 tys. w połowie 2016 roku.
Przychody od tych klientów (liczone wg standardu MSR 18) wzrosły z 489 mln zł w pierwszej połowie ub.r. do 663 mln zł w minionym półroczu. Natomiast średni miesięczny przychód od użytkownika zmalał - ze 108,8 do 101,6 zł, co Orange Polska tłumaczy rosnącym nasyceniem jego bazy klienckiej tymi usługami.
Koszty świadczeń pracowniczych spadły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 10 proc. do 394 mln zł. Spółka ograniczyła o 2,1 proc. do 1,508 mld zł koszty zakupów zewnętrznych, głównie dzięki mniejszych wydatkom marketingowym, pomimo wzrostu kosztów rozliczeń z innymi operatorami o 50 mln zł.
Organiczne przepływy pieniężne Orange Polska w drugim kwartale wyniosły minus 32 mln zł wobec 218 mln zł dodatnich przepływów rok wcześniej. W całym pierwszym półroczu spółka wygenerowała minus 187 mln zł organicznych przepływów wobec minus 36 mln zł przed rokiem.
W okresie kwiecień-czerwiec wydatki grupy na inwestycje wzrosły rok do roku o 33,4 proc., do 583 mln zł. W całej pierwszej połowie roku nakłady inwestycyjne Orange Polska wyniosły 971 mln zł i były o 18,1 proc. wyższe niż przed rokiem. Grupa podtrzymała w prezentacji wynikowej cel skorygowanych nakładów inwestycyjnych w całym 2018 roku w wysokości 2-2,2 mld zł.
- Na nasze wyniki finansowe w 2 kw. 2018 roku wpłynęły głównie trzy czynniki. Po pierwsze, bardzo silny pozytywny wpływ optymalizacji kosztów przełożył się na spadek kosztów pośrednich o 10% w ujęciu rocznym. Po drugie, trend przychodów został z jednej strony wsparty przez dynamiczny wzrost w ofertach konwergentnych, usługach informatycznych i integracyjnych oraz usługach hurtowych, a z drugiej strony niekorzystnie odbił się na nim spadek przychodów ze sprzedaży sprzętu, spowodowany niższą liczbą transakcji sprzedaży. I wreszcie po trzecie, negocjacje w sprawie zbycia nieruchomości trwają dłużej, niż przewidywaliśmy, co wpłynęło zarówno na trend EBITDA jak i generowane przepływy pieniężne - powiedział członek zarządu ds. finansowych Maciej Nowohoński.
- Po pierwszym półroczu, nasze bazowe trendy biznesowe są stabilne i zbieżne z naszymi oczekiwaniami. EBITDA za pierwsze półrocze stanowi nieco ponad połowę planu całorocznego. Potwierdzamy zatem cel całoroczny skorygowanej EBITDA na poziomie ok. 3 mld zł zgodnie z MSR 18 oraz 2,75 mld zł zgodnie z MSSF 15 - dodał Nowohoński.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska ze spadkiem wpływów. 940 mln zł na inwestycje, 1,1 mln klientów Orange Love