Kobiety i mieszkańcy wsi oglądają telewizję
Mieszkańcy wsi są głównym audytorium największych nadawców telewizyjnych. Wyjątkiem jest publiczność TVN.
W ubiegłym roku zaobserwowano kilka tendencji wśród osób, które postanowiły wolny czas przeznaczyć na oglądanie telewizji. Widownię największych polskich nadawców budują przede wszystkim kobiety. Pod względem wykształcenia są to osoby o wykształceniu podstawowym i średnim. Większość telewizyjnego audytorium mieszka na wsi i w małych miastach. Wyjątkiem są tutaj telewidzowie TVN.
„Rzeczywiście jest tak, że demograficzne profile widowni różnych stacji się różnią - fakt ten jest jeszcze wydatniejszy w przypadku stacji tematycznych. O ile jednak mówimy o stacjach ogólnopolskich, to nie należy zapominać, że przewaga kobiet w widowni, czy też większy w audytorium telewizyjnym udział osób z wykształceniem co najwyżej średnim, jest również konsekwencją struktury demograficznej społeczeństwa” – mówi portalowi „Wirtualnemedia.pl” Dariusz Piwowar z TNS OBOP.
„Co do TVN dodatkowo dochodzi fakt, że jest to stacja o zasięgu technicznym na poziomie 84,9% (dane za grudzień 2006), a miejsca, w których nie jest obecna, to niektóre mniejsze miejscowości i wsie. Siłą rzeczy przy dość "miejskim" zasięgu technicznym i sfeminizowaniu miast, w których także więcej się zarabia i ma się statystycznie wyższe wykształcenie, niż w pozostałych regionach kraju, TVN będzie wykazywać takie tendencje w swoim profilu widowni. Co nie zmienia, rzecz jasna, faktu, że do pewnego stopnia profil stacji ogólnopolskich zależy także od oferty programowej, ale jak silny jest to związek - trudno ocenić” – dodaje.
Demografia | TVP1 | TVP2 | Polsat | TVN | TV ogółem |
Płeć | |||||
Kobiety | 54,9 | 55 | 54,2 | 59 | 54 |
Mężczyźni | 45,1 | 45 | 45,8 | 41 | 46 |
Miejsce zamieszkania | |||||
Wieś | 39,4 | 40,1 | 42,1 | 28,7 | 33,9 |
Miasta do 100 tys. | 34,4 | 34 | 33,3 | 32,3 | 34,4 |
Miasta pow. 100 tys. | 26,3 | 25,9 | 24,7 | 39 | 31,8 |
Wiek | |||||
04-15 | 8,9 | 7,5 | 13 | 8,9 | 9,7 |
16-24 | 6,3 | 7,8 | 12,3 | 10,7 | 8,8 |
25-34 | 11 | 11,8 | 14,9 | 15,1 | 13,1 |
35-44 | 12,6 | 14,1 | 15,6 | 15,2 | 13,8 |
45-54 | 18,1 | 19,4 | 17,6 | 21,2 | 19,5 |
55-64 | 16,7 | 17,1 | 12,1 | 13,8 | 15,7 |
65 | 26,4 | 22,4 | 14,5 | 15,2 | 19,4 |
Wykształcenie | |||||
Podstawowe | 27,9 | 26,7 | 31,2 | 25 | 26,4 |
Zawodowe | 25,5 | 27,6 | 28,4 | 28,3 | 26,9 |
Średnie | 31,8 | 32,6 | 28,9 | 34,4 | 32,1 |
Wyższe | 12 | 11,6 | 9,1 | 11,2 | 12,2 |
Nie uczy się | 2,9 | 1,6 | 2,5 | 1,2 | 2,4 |
Dochód gospodarstwa* | |||||
A | 16 | 15,3 | 14,8 | 13,3 | 13,7 |
B | 58,4 | 58,7 | 60 | 57,9 | 57,9 |
C | 25,6 | 25,9 | 25,2 | 28,8 | 28,4 |
* A: 0-849 zł; B: 850-2249zł; C: 2250zł i więcej |
Dane dla „Wirtualnemedia.pl” przygotował TNS OBOP.
Dołącz do dyskusji: Kobiety i mieszkańcy wsi oglądają telewizję