SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kioski Ruchu dalej w odwrocie. Ile ubyło wiosną?

Na koniec czerwca 2024 roku działało 411 kiosków i saloników Ruchu, tylko przez kwartał ich liczba zmalała o 4 proc. Natomiast grupa Orlen ma już 3,5 tys. własnych stacji paliwowych, m.in. dzięki przejęciu austriackiej sieci Turmöl.

fot. Ruch / materiały prasowefot. Ruch / materiały prasowe

Liczba placówek sprzedażowych Ruchu mocno maleje od lat. Te spadki dotyczą przede wszystkim kiosków.

Na koniec czerwca 2024 roku firma miała już tylko 411 kiosków i saloników, co wobec 428 daje spadek o 4 proc. Natomiast w połowie ub.r. działało ich 760, co oznacza, że przez rok nastąpił spadek o 46 proc.

W poprzednich latach nie było inaczej. Na koniec 2019 roku Ruch miał 1 333 placówek sprzedażowych, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, a na koniec 2022 roku – 814. Zatem w ciągu 4,5 roku ich liczba skurczyła się o 922, czyli 69,2 proc.

CZYTAJ TEŻ: Z Ruchem żegna się szef sprzedaży prasy

Orlen, odpowiadając niedawno na pytania portalu Wirtualnemedia.pl, zapowiedział, że Ruch będzie rozwijał inne formaty handlowe niż kioski. Tych ostatnich zaś będzie dalej ubywać. - - Obecnie sieć detaliczna Ruch obejmuje ok. 420 punktów, z których blisko 30 stanowią nowe formaty Orlen w Ruchu. Około 130 punktów, głównie saloników prasowych, ma perspektywę dalszego rozwoju - stwierdziło biuro prasowe koncernu - stwierdziła firma.

Orlen przejął Ruch jesienią 2020 roku, zapłacił 130 mln zł za 64,9 proc. akcji spółki przechodzącej wówczas restrukturyzację (jej pozostałe walory należą do innych państwowych podmiotów: PZU i Alior Banku). W ub.r. przy spadku wpływów sprzedażowych o 10,4 proc. do 799,61 mln zł strata netto Ruchu pogłębiła się z 61,25 do 86,07 mln zł, a w 2021 roku przy 891,7 mln zł przychodów strata netto wyniosła 42,9 mln zł.

W kwietniu br. firma całkowicie wycofała się z dystrybucji prasy, także do własnych kiosków i saloników. Od maja dostarcza ją tam Kolporter.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Ruch, tak samo jak wydawnictwo Polska Press przejęte przez Orlen na początku 2021 roku, są obecnie przygotowywane przez koncern energetyczny do sprzedaży. - Wydawanie prasy jest działalnością poboczną i nie ma uzasadnienia biznesowego. Dlatego będziemy restrukturyzować aktywa Polska Press i przeprowadzimy ich rzetelną wycenę w celu pozyskania inwestora - przekazał nam Orlen. - W podstawowy biznes Grupy Orlen nie wpisuje się także działalność spółki Ruch, która w dodatku jest trwale nierentowna - dodał.

Orlen ma 3,5 tys. stacji paliwowych

Grupa Orlen na koniec czerwca br. miała 3 505 własnych stacji paliwowych, o 348 więcej niż rok wcześniej. Ten wzrost wynika głównie z przejęcia na początku br. 267 placówek austriackiej sieci Turmöl.

W Polsce liczba własnych stacji Orlenu zwiększyła się r/r o 10 do 1 929, a ich udział rynkowy sięgnął 36,1 proc. (o 2,1 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Wzrost na Węgrzech o 59 do 138 placówek to efekt przejęcia kolejnych stacji MOL w ramach transakcji sprzedaży większości biznesu detalicznego Grupy Lotos.

Do Orlenu należy też 605 stacji działających w modelu franczyzowym, wobec 560 rok wcześniej. Liczba sklepów na stacjach zwiększyła się w ciągu roku o 111 do 2 681, a liczba punktów tankowania alternatywnego (głównie ładowania aut elektrycznych) - o 144 do 816.

Stacje Orlenu i kioski Ruchu z większym zyskiem

Cały segment detaliczny grupy Orlen w drugim kwartale 2024 roku wypracował 16,35 mld zł przychodów, po wzroście rok do roku o 20,8 proc. z 13,53 mld zł. Firma podała, że wolumenowo sprzedaż zwiększyła się o 18 proc., także o 18 proc. w górę poszły wolumeny sprzedaży oleju napędowego i benzyny. Oprócz wzrostu wolumenowego na dynamikę przychodów pozytywnie wpłynęło przecięcie austriackiego sieci paliw.

Wydatki operacyjne segmentu poszły w górę z 13,16 do 15,78 mld zł, głównie wskutek wzrostu kosztów funkcjonowania stacji paliwowych. W efekcie zysk EBITDA zwiększył się z 661 do 893 mln zł.

Cała grupa kapitałowa Orlen w pierwszej połowie 2024 osiągnęła 2 mld 761 mln zł zysku netto, o 12 mld 729 mln zł niż rok wcześniej. Zmalały też przychody koncernu. Firma zmniejszyła plan inwestycyjny na br. o 9 proc. do 35,3 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Kioski Ruchu dalej w odwrocie. Ile ubyło wiosną?

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
~Nes
Kioski miały też swoje wady. Jedną z nich były pożałowania godne "teczki", gdzie przetrzymywane były poranne wydania prasy dla znajomków. Zwykły klient o 6 rano gazety nie dostał, a znajomek o godzinie 8 swoją gazetkę odebrał. Patologiczne zwyczaje rodem z PRL i kiełbasą pod ladą dla swojaków...
odpowiedź
User
Seba
Kiosk i poczta to przeżytek z chwilą powstania internetu, Salonik się jeszcze broni bo to zazwyczaj na dworcach gdzie szybkie picia, fajki lub coś w podróży do poczytania i tłumy ludzi. No i fakt że Biedra i lidl.maja dział prasowy. Śmiem twierdzić że kioski to chyba nawet na zero nie wychodza
odpowiedź
User
Ciekawe
Jeśli zabraknie papieru toaletowego to gdzie będzie można kupić GW czy Newsweek skoro ubywa kiosków ??
odpowiedź