SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Coraz droższe zakupy. Koszyki już za ponad 300 złotych

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency we wrześniu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 25 zł w skali miesiąca i 24 zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Dodatkowo w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł.  O prawie jedną piątą zdrożały napoje, o jedną dziesiątą – słodycze. Najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry.

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2024 r. wzrosły w ujęciu  rok do roku o 4,9 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,1 proc. Ekonomiści prognozują, że w kolejnych miesiącach wskaźnik inflacji będzie kształtował się na poziomie 5 proc. a swój szczyt osiągnie w pierwszych miesiącach 2025 r.

Sklepy podnoszą ceny. Gdzie najdrożej, gdzie najtaniej

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 25,07 zł czyli 8,82 proc. i wyniosła 309,27 zł.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego w ujęciu procentowym miał miejsce w sieci Lidl (71,05 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (1,16 proc.).

Największy wzrost ceny koszyka zanotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena koszyka we wrześniu 2024 r. była wyższa aż o 109,10 zł niż w 2023 r., czyli o 50,31 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to: Makro Cash & Carry (2,55  proc.), E.Leclerc (2,41 proc.) czy Carrefour (2,19 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 8,50 proc. z 285,05 zł we wrześniu 2023 r. do 309,27 zł we wrześniu 2024 r.

raport ASM Sales Force Agency

– Inflacja nie powiedziała ostatniego słowa. I jest to bardzo widoczne w najnowszej analizie ASM Sales Force Agency. Z naszego badania wynika, że na początku jesieni klienci robiący zakupy w największych sieciach handlowych znów muszą głębiej sięgnąć do kieszeni. Średnia cena koszyka zakupowego ponownie przekroczyła granicę 300 złotych. Przed nami okres stopniowego wzrostu cen, ekonomiści spodziewają się ponownie wyższej inflacji i klienci muszą być na to gotowi. Choć sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową to już widzimy, że będą mieć tu ograniczone możliwości i na przełomie roku ceny będą znowu wyższe niż przed rokiem – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.

Zobacz: Nowe dane o cenach w sklepach. Drożyzna zawitała do znanej sieci 

Najtańsze zakupy w sklepach typu Cash & Carry

Z wrześniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 280,27 zł. To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash & Carry) i 7,70 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2024 r. odnotowano w sieci Polomarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,30 zł.

raport ASM Sales Force Agency, podział na sieci

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 362,68 zł. Natomiast najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach oferujących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Zobacz: Ceny w sklepach znowu w górę, Auchan najtańszy. Jakie ceny w Lidlu i Biedronce?

Drożeją napoje, słodycze
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo.

W ujęciu rok do roku potaniały jedynie produkty tłuszczowe (5,15 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. We wrześniu br. wzrost ten wyniósł 19,37 proc. wobec 2023 r. jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (we wrześniu 2024 r. drożej o 2,86  proc.). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2024 r. taniej o 0,40 proc.).

Dołącz do dyskusji: Coraz droższe zakupy. Koszyki już za ponad 300 złotych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl